Omschrijving:
Op grond van de voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie Groningen tot het besluit gekomen om het navolgende te doen overeenkomstig op de bij dit besluit behorende tekening van 13 juli 2018, blad 15, genummerd D_1512_03A en blad 16, genummerd D_1512_04. Locatie 1Busafrit A7: de nieuw aan te leggen busafrit wordt aangesloten op de gemeentelijke weg Pasop nabij de rotonde. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord F13, een gebodsbord (rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen);- Bord A1-050, maximum snelheid van 50 km/u;- Bord G2, wordt de einde van de autosnelweg aangegeven.- Bord C2- OBF705, wordt een eenrichtingsweg aangegeven, met onderbord met de tekst 'ga terug'.Aansluiting busafrit op de Pasop: de aansluiting op de gemeentelijk weg Pasop wordt zodanig ingericht dat het verkeer op de Pasop voorrang heeft. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord C2, wordt een eenrichtingsweg aangegeven, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;- Bord C16, een verbodsbord(gesloten voor voetgangers);- Bord B6, een waarschuwingsbord (verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Bord F14: een gebodsbord (einde rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende gemeentelijke weg Pasop te regelen.Kruising fietspad/busafrit: Deze (brom)fietsverbinding verbindt het (brom)fietspad met de busafrit. (Brom)fietsers moeten voorrang verlenen aan busverkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord G12a: een gebodsbord (verplicht fiets/bromfietspad);- Bord B6, een waarschuwingsbord aan de fietsers (verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Haaientanden om de voorrang op het kruisende fietspad te regelen.Aansluiting fietspad op de gemeentelijke weg Pasop: Deze (brom)fietsverbinding verbindt het (brom)fietspad met de gemeentelijke weg Pasop). (Brom)fietsers moeten voorrang verlenen aan al het kruisende verkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:1.Bord G12a: een gebodsbord (verplicht fiets/bromfietspad);2.Bord G12b: een gebodsbord (einde verplicht fiets/bromfietspad);3.Bord B6, een waarschuwingsbord (verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg). Aanbrengen middengeleider: De aansluiting op de Pasop wordt hier voorzien van een middengeleider. Op deze middengeleider worden verkeersborden om de voorrangsituatie aan te duiden. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Twee borden B6: een waarschuwingsbord(Verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Bord D2, een gebodsbord(alle bestuurders moeten het bord voorbijgaan(passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven.Locatie 2:Aanleg twee bypasses: Om de doorstroming van het verkeer te bevorderen worden er twee bypasses aangebracht. Een bypass aan de westzijde van de N372 om de Kapteynlaan rechtstreeks op de N372 aan te sluiten voor het verkeer richting centrum van Leek. En parallel aan deze bypass wordt een verplicht (brom)fietspad aangelegd. Een bypass aan de oostzijde van de N372 om het verkeer uit de richting van het centrum rechtstreeks op de P+R en de A7 aan te sluiten. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:Bypass westzijde (Kapteynlaan - N372): Om de belasting op de rotonde door het verkeer afkomstig van de Kapteynlaan te verlagen, wordt er een bypass gerealiseerd in de richting van het centrum. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord D3: een gebodsbord (alle bestuurders moeten het bord voorbij gaan(passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven).Bypass oostzijde (N372 - P+R - A7): Om de belasting op de rotonde door het verkeer afkomstig van uit het centrum van Leek richting de P+R en A7 te verlagen, wordt er een bypass gerealiseerd. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord D3: een gebodsbord (alle bestuurders moeten het bord voorbij gaan(passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven).Aanleg rotonde: Voor een veilige ontsluiting van de P+R wordt er een rotonde geplaatst. Het verkeer op de rotonde heeft voorrang. Vanaf deze rotonde is het mogelijk de P+R te bereiken en de toerit naar de A7. Ook wordt er een (brom)fietspad aangelegd vanaf de gemeentelijke weg Pasop om de P+R te bereiken. Alle aansluitingen op de rotonde worden zodanig ingericht dat het voorrang moet worden verleend aan het verkeer op de rotonde. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Drie borden D1BB12R: een gebodsbord(Rotonde, verplichte rijrichting);- Drie borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg te regelen.Toerit naar A7(vanaf rotonde): Voor het verkeer richting de A7 wordt er een toerit aangesloten op de rotonde. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord G1: (autosnelweg).(Brom)fietspad (P+R - Pasop): Deze (brom)fietsverbinding verbindt de gemeentelijke weg de Pasop met de met de P+R. (Brom)fietsers moeten voorrang verlenen aan al het kruisende verkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Bord G11: een gebodsbord(verplicht fietspad);- Twee borden G12a: een gebodsbord(verplicht fiets/bromfietspad);- Drie borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.Aanleg verbindingsweg: de nieuw aan te leggen verbindingsweg verbindt de nieuwe rotonde en de P+R met de bestaande rotonde in de N372. Langs deze nieuwe verbindingsweg worden twee bushaltes aangelegd met eigen opstelruimte. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Twee borden D2: een gebodsbord(alle bestuurders moeten het bord voorbijgaan(passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven;- Twee borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg).Aanleg busbaan/bushalte: Door de aanleg van deze busbaan wordt de doorstroming van het overige verkeer niet gehinderd. Passagiers kunnen rustig in - en uitstappen. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Twee borden L3b(bushalte);- Verkeerstekens op de weg (busbaan - busstrook).Reconstructie P+R: Op de plaats van de bestaande P+R langs de oprit van de A7 komt een nieuwe P+R met 200 parkeerplaatsen. Ook zijn er 4 bredere plekken voor minder validen, 40 fietsenrekken, 8 oplaadplekken voor elektrische auto's en 4 oplaadplekken voor elektrische fietsen. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:1.Vier borden E6: een parkeerplaats voor minder valide;2.Vier borden E8: een parkeerplaats voor auto's.Aansluiting busafrit vanaf A7 op bestaande rotonde: De busafrit wordt aangesloten op de bestaande rotonde. Bussen moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Twee borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Drie borden C2, wordt een eenrichtingsweg aangegeven, (in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);- Bord C16, een verbodsbord(gesloten voor voetgangers);- Bord F14: een gebodsbord( einde rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg te regelen.(Brom)fietsverbinding (Kapteynlaan - P+R): Deze (brom)fietsverbinding verbindt de Kapteynlaan met de P+R. (Brom)fietsers moeten voorrang verlenen aan al het kruisende verkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Zeven borden G12a: een gebodsbord(verplicht fiets/bromfietspad);- Zeven borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Bord C13: een verbodsbord(gesloten voor brom- snorfietsers);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.(Brom)fietsverbinding (Kapteynlaan - Centrum Leek): Deze (brom)fietsverbinding verbindt de Kapteynlaan met de aansluiting N372 richting het centrum. (Brom)fietsers moeten voorrang verlenen aan al het kruisende verkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: 1.Twee borden G12a: een gebodsbord(verplicht fiets/bromfietspad);2.Bord B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);3.Haaientanden om de voorrang op de aansluitende bypass te regelen. Locatie 3Vrij liggende haltekommen: De haltekommen worden alleen toegankelijk gemaakt voor OV-bussen door het realiseren van twee busbanen aan weerszijden van de hoofdrijbaan ten zuiden van de rotonde. De huidige twee bushaltes worden circa 50 meter verplaatst in noordelijke richting, zodat ze langs de nieuwe busbanen komen te liggen. De bussen moeten voorrang geven aan het verkeer op de rotonde en op de hoofdrijbaan. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Twee gebodsborden F13, (rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen);- Drie borden B6, een waarschuwingsbord (verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitingen te regelen;- Twee borden L3b (Bushalte);- Verkeerstekens op de weg (busbaan - busstrook).(Brom)fietsverbinding (Midwolderweg - N372): De huidige (brom)fietsoversteek die de gemeentelijke parallelstructuur met elkaar verbindt wordt volledig vrij liggend aangelegd. (Brom)fietsverkeer zal voorrang moeten geven aan het verkeer op de busbanen en aan het gemotoriseerde verkeer op de provinciale hoofdrijbaan. De hoofdrijbaan is niet toegankelijk voor (brom)fietsverkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Vijf borden B6, een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);1.Drie borden G12a, een gebodsbord(verplicht fietspad/bromfietspad);- Bord C15: een verbodsbord(gesloten voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.Locatie 4 Het laten vervallen van bushaltes bij de Oude Zuiderweg: De twee bushaltes ten noorden van de aansluiting met de Oude Zuiderweg komen te vervallen. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens verwijderd: - Twee borden L3: (bushalte).Reconstructie oversteek Oude Zuiderweg: De huidige (brom)fietsoversteek die gemeentelijke parallelstructuur met elkaar verbind, wordt veiliger gemaakt door het toepassen van een middengeleider. Het (brom)fietsverkeer afkomstig van de Oude Zuiderweg, zal voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de N372. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst:- Twee borden D2: een gebodsbord(alle bestuurders moeten het bord voorbijgaan(passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven;- Drie borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Twee borden G12a: een gebodsbord(verplicht fiets/bromfietspad);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.Locatie 5Het realiseren van twee nieuwe bushaltes: Er worden twee nieuwe bushaltes gerealiseerd met eigen opstelruimte en haltevoorzieningen voor een betere doorstroming in het verkeer. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Twee borden F13: (rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen);- Twee borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Verkeerstekens op de weg (busbaan - busstrook);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitingen te regelen.Het realiseren van (brom)fiets en voetgangers oversteken: Er worden oversteken gerealiseerd direct ten noorden van de rotonde Euroweg voor (brom)fiets en voetgangers, voor een veilige oversteek richting de bushaltes. Daarbij worden de navolgende verkeerstekens geplaatst: - Twee borden G12a: een gebodsbord(verplicht fiets/bromfietspad);- Twee borden B6: een waarschuwingsbord(verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg);- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.
Deel dit artikel met buren en kennissen!
Redactie Nieuwsuitwesterkwartier.nl
Wij houden je op de hoogte van alle bekendmakingen vanuit de gemeente.